آبسه دندانReviewed by دکتر مهرداد on Dec 28Rating: 4.0آبسه دندان

آبسه دندان

اگرپالپ دندان پس از عفونت نتواند از خود دفاع کند احتمال تشکیل آبسه در نوک ریشه بسیار زیاد میشود. چنین عفونتی از نوک ریشه دندان خود را به لثه رسانده و باعث تورم و ایجاد درد شدید آن میشود! معمولا درمان در این حالت کمی پیچیده تر بوده ودر مواردی ممکن است منجر به کشیدن دندان شود. در موارد پیشرفته تر از عفونت، آبسه دندان ممکن است به نواحی حساسی از سر و گردن نیز برسد که برای آن نیاز به جراحی های پیچیده باشد.

در صورت بروز آبسه و عفونت دندان، استفاده سرخود از آنتی‌بیوتیک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چرا که گاهی مصرف نابجای آنتی‌بیوتیکها باعث پنهان شدن علائم یا مقاوم شدن میکروبها می‌گردد. پس در صورت بروز آبسه‌های دندانی در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه نمود تا اقدامات درمانی لازم به عمل آید. از طرفی باقی گذاشتن دندانهای عفونی در دهان بسیار خطرناک است، چون علاوه بر تاثیر عفونت بر سلامت عمومی بدن ، در برخی موارد عفونت دندانهای شیری بر روی جوانه دندانهای دائمی زیرین تاثیر گذاشته و باعث تخریب این دندانها می‌شود.

عمل اصلی در درمان آبسه های دندانی، اول حذف عامل عفونت است که این عمل به صورت باز کردن راهی مثل بریدن بافت های روی آبسه، عصب کشی دندان یا حتی خارج کردن دندان برای خروج چرک انجام می شود و دومین راه تجویز آنتی بیوتیک های لازم برای کامل شدن درمان و حذف مواد عفونی است که البته هر دو مورد باید در مطب و با نظر دندان پزشک انجام شود.

در صورتی که به یک آبسه سطحی به موقع رسیدگی نشود این عفونت می تواند به بافت های عمقی تر گسترش یابد ، مشکل ساز شود.

علائم آبسه دندان:
علائم اصلی آبسه دندان بتدریج ظاهر شده و ممکن است شامل موارد زیر باشد :

۱ . درد شدید در لمس دندان مبتلا در حین جویدن
۲ . لق شدن دندان مبتلا
۳ . تورم حساس و قرمز رنگ لثه روی ریشه دندان
۴ . آزاد شدن چرک به داخل دهان

اولین علامت این آبسه های خطرناک به طور معمول تب بالا و بی حالی است.

در این شرایط حال عمومی بیمار خوب نیست و فرد احساس درد، دشواری در بلعیدن غذا و آب دارد، با توجه به این که پزشک می تواند این آبسه را تشخیص دهد باید به محض بروز علایم به دندان پزشک مراجعه کرد.

تشخیص:
معمولاً دندانپزشک آبسه دندان را با معاینه دهان و دندان تشخیص می دهد.

راه های تشخیص:

استفاده از رادیو گرافی دندان
ضربه آرام به دندان ها
آزمایش حرارتی
تست الکتریکی دندان
وقتی چرک تخلیه می شود علایم آبسه فرو کش میکنند اما عفونت کما کان پابرجاست تا زمانی که دندان درمان شود.

درمان:
ابتدا بایستی آبسه تخلیه شود که با آن درد و مقدار زیادی عفونت نیز کاهش می یابد سپس درمان ریشه دندان (RCT) و یا حتی کشیدن دندان ممکن است لازم باشد و بایستی سریعاً انجام شود. اگر آبسه بافت لثه را درگیر کرده باشد توصیه می شود دهان را با آب گرم شستشو کنید این کار چند بار در روزوچندین روز بایستی انجام شود. استفاده از آنتی بیوتیک برای حذف کامل عفونت ضروری است. رادیوگرافی از دندان ۶ ماه بعد جهت مقایسه با عکس فعلی و اطمینان از برطرف شدن عفونت لازم است.

دندان عقل هم می تواند موجب آبسه و عفونت شود، به طور معمول دندان های عقل نیمه نهفته می تواند موجب آبسه شوند. اگر نیمی از دندان عقل زیر لثه باشد، میکروب ها در لثه اطراف این دندان جمع شده و باعث تحریک این بافت و عفونت در ناحیه دندان عقل می شود.

پیشگیری:
رعایت بهداشت دهان با تمیز نکه داشتن لثه ها و دندان ها از بقایای مواد غذایی می تواند پیشگیری کننده باشد .همچنین معاینات منظم دندانپزشکی جهت اطلاع از وضعیت دهان و دندانلازم و ضروری است.